WAT IS DE INVLOED VAN HET CORONAVIRUS OP DE INDUSTRIE VOOR ZWAAR MATERIEEL?
Nu de COVID-19 gevallen in Europa, de VS en de rest van de wereld na de uitbraak in China blijven stijgen, staat de industrie voor zware machines en industriële voertuigen voor uitdagingen en worden er maatregelen genomen om de gevolgen van de coronacrisis te beperken.
Grote industriële evenementen in Europa uitgesteld vanwege het coronavirus
Na de eerste tekenen van verstoring en dus de eerste maatregelen die genomen moesten worden, werden grote beurzen en evenementen geannuleerd of verplaatst naar een andere datum. Topbouwbeurs SaMoTer in Italië kondigde eind februari aan dat ze de beurs in Verona uitstellen vanwege de uitbraak van het virus en om de nationale voorschriften in deze periode te volgen. De beurs is verschoven naar 16 tot 20 mei.
De afgelopen tijd worden steeds meer beurzen uitgesteld, nu steeds meer landen geconfronteerd worden met een toenemend aantal coronabesmettingen. De belangrijkste Spaanse bouwmaterieelbeurs Smopyc, die gepland stond voor 1 tot 4 april, is uitgesteld naar 23 tot 26 september. Spanje is op het moment van schrijven één van de zwaarst getroffen landen in Europa.
De Hannover Messe industriële productie-, automatisering- en logistiekbeurs in Duitsland is ook verplaatst van april naar 13 tot 17 juli.
BAUMA China, dat gepland staat voor 24-27 november, houdt zich voorlopig nog aan deze data en gaat verder met de organisatie.
Volvo trekt zich terug uit CONEXPO wegens coronavirus
Desondanks het stijgend aantal coronabesmettingen in Amerika, is de Conexpo momenteel in Las Vegas gewoon doorgegaan. De grootste bouwbeurs van Noord-Amerika verwacht zo’n 100.000 bezoekers. De meeste exposanten zijn aanwezig, maar enkele belangrijke namen hebben besloten niet aanwezig te zijn. De Volvo Groep kondigde aan geen personeel mee te nemen naar het evenement, waarbij de gezondheid en veiligheid van de medewerkers voorop staat en het reizen zoveel mogelijk wordt beperkt. Zij hebben lokaal personeel ingehuurd om hun display en stand te beheren. Wacker Neuson en JLG hebben ook besloten om geen Europese vertegenwoordigers naar Conexpo te sturen, terwijl Liebherr zijn Europese werknemers de keuze gaf om wel of niet naar de beurs in Las Vegas te reizen.
Daarnaast annuleerde Volvo hun wereldwijde persevenement voor de grootste trucklancering in de geschiedenis van het bedrijf. In plaats daarvan, kondigde Volvo hun vernieuwde truckmodellen, de FH, FH16, FM en FMX, aan via een online webinar.
Verstoringen in de leveringsketen brengen uitdagingen met zich mee
De uitbraak van het coronavirus heeft grote OEMs (original equipment manufacturers) ertoe gezet om weloverwogen maatregelen te nemen om hun bedrijf te beschermen. Nu China al sinds begin 2020 grotendeels op slot zit, staat de goederenstroom en toevoerketen van de componenten onder druk, omdat veel van hen afhankelijk zijn van de Chinese productiecapaciteit.
Komatsu heeft tijdens Conexpo een update gegeven over de impact van de coronavirussituatie op hun toeleveringsketen en heeft bevestigd dat hun productiecapaciteiten gedurende de hele maand mei goed zijn.
JCB verminderde hun productieniveau in de Britse fabrieken voor een korte tijd als gevolg van tekorten bij Chinese leveranciers. JCB introduceerde een tijdelijke maatregel van een 34-urige werkweek voor hun werknemers, maar zijn nu weer terug bij 39 uur per week. Dit komt omdat in China langzaam maar zeker het werk in de fabrieken weer hervat wordt.
Helaas zijn er gevallen gemeld van grootschalig ontslag van bouwvakkers, als gevolg van de vertraging of het uitstel van bouwwerkzaamheden. Ongeveer 50.000 werknemers in de bouwsector in Hongkong hebben sinds de uitbraak van het coronavirus hun baan verloren. En dit scenario zal zich waarschijnlijk op verschillende niveaus in verschillende landen over de hele wereld herhalen, zolang het virus zich blijft verspreiden.
Ons werk aanpassen aan de huidige situatie
Veel organisaties hebben maatregelen genomen om het reizen te verminderen of volledig op standby te zetten, om het risico op besmetting te verminderen. Ook thuiswerken wordt door sommige werkgevers aangemoedigd.
“Omdat de industrie voor zwaar materieel internationaal is, wordt er veel gereisd en veel tijd gestopt om klanten, leveranciers en collega’s op het werk te ontmoeten. Het is begrijpelijk dat sommige organisaties besluiten om dit te beperken en zo de risico’s in te dammen. Voor alle commerciële-, IT-, administratieve- en marketingprofessionals in deze sector is de realiteit dat je met een goede internetverbinding overal operationeel kunt zijn. Voorlopig kunnen mensen met behulp van technologie met elkaar in contact komen en doorgaan met hun opdrachten. Niet om deze coronacrisis te bagatelliseren, maar een internetstoring zou vanuit economisch oogpunt veel erger zijn”, zegt Gauthier Dominicy, Hoofd Marketing bij Mascus.
Over technologie en online gesproken, een ander goed voorbeeld van een bedrijf dat zich slim aanpast is Ritchie Bros., de wereldwijd toonaangevende live-veilingmeester voor gebruikte zware machines en vrachtwagens. Ritchie Bros. heeft besloten om hun komende veilingen in Frankrijk en Duitsland alleen online te houden. Kopers kunnen rechtstreeks vanaf hun computer op duizenden apparaten bieden
Ritchie Bros. veiling in St Aubin Sur Gaillon, Frankrijk op 17 tot 18 maart – alleen online
Ritchie Bros. veiling in Meppen, Duitsland op 26 tot 27 maart – alleen online
De sector van de zware machines is bezig zich te wapenen voor de effecten op langere termijn van deze wereldwijde plaag, maar ziet er hoopvol uit dankzij de eerste tekenen van herstel, zoals de langzame heropening van fabrieken in China. Het zware deel van de coronacrisis is echter nog maar net begonnen in landen als Italië, Frankrijk en Spanje. Hier is de industrieactiviteit tot stilstand gekomen door de geïnstitutionaliseerde nationale quarantaine of de mensen die thuis moeten blijven om de kans op besmetting te beperken.