De highlights van ons bezoek aan Bauma 2019 in München
Bauma wordt beschouwd als één van de belangrijkste evenementen op de kalender van Mascus. Het is voor ons belangrijk om iedere editie aanwezig te zijn en uit eerste hand het gevoel binnen de industrie mee te krijgen. Eerder was Mascus aanwezig in 2013 en 2016, dit jaar waren van 8 t/m 14 april in 2019 in München, met een gezamenlijke Ritchie Bros., Iron Planet en Mascus-stand.
Ana Maria Jurca, communicatiespecialist bij Mascus was aanwezig om de beste momenten van het event vast te leggen. Na haar bezoek van dit jaar heeft ze een recap van deze imposante beurs samengesteld, gezien door de ogen van iemand die het event voor de eerste keer bijwoont.
Record-editie 2019
Het bijwonen van de grootste bouw- en machinebeurs kan een overweldigende ervaring zijn als u er voor de eerste keer rondloopt. Zeker wanneer de editie ook nog eens de grootste en drukbezochtste Bauma-beurs ooit is:
- Meer dan 620.000 bezoekers uit meer dan 200 landen (dit zijn 40.000 bezoekers meer dan de vorige editie in 2016)
- 3.700 exposanten uit 63 landen, met een totale beursvloeroppervlakte van 614.000m2 (9000m2 meer dan 2016)
- Verspreid over meer 18 hallen (twee extra hallen na de vorige editie)
Aanwezigheid en prestaties van Mascus
Deze editie kwam Mascus met een team van 18 man sterk, uit 10 landen. Ze wisselden elkaar af bij de stand, gingen in besprek met bezoekers en hadden meetings met verschillende klanten en prospects. Het was een fantastische mogelijkheid om alle vertegenwoordigers van Ritchie Bros., Iron Planet en Mascus samen te zien werken als een geoliede machine en bezoekers te informeren over de gezamenlijke dispositieoplossingen en verkoopopties voor gebruikt zwaar materieel.
Bij Bauma aanwezig zijn is niet alleen een katalysator voor onze business. Het draait voor ons ook om nieuwe contacten op te doen, het voeren van productieve meetings met klanten en erachter te komen wat hun huidige behoeften zijn zodat we daar onze (dealer)diensten op kunnen aanpassen en uitbreiden.
Gedurende deze editie waren er twee belangrijke zakelijke successen: we hebben officieel een deal met Komatsu Europe voor op maat producten van RB Asset Solutions en we leverden onze Inspectietool aan Case Construction.
Bauma draait voornamelijk om de lancering en introductie van nieuwe producten en het vinden van kopers. Maar OEMs (Original Equipment Manufacturers) worden meer en meer georganiseerd in de afdeling gebruikt materieel. Ook wijzen ze meer middelen toe die bijdragen aan dealernetwerken zodat voorraden sneller opnieuw worden verhandeld en verkocht. En precies dat is waar Ritchie Bros en Mascus kunnen faciliteren voor een versoepeld proces.
Wie zijn de exposanten?
Verreweg de grootste sector vertegenwoordigd bij de Bauma-expo waren de bouwmachines en bijbehorende onderdelen. De ruimte die aan deze branche was toegewezen, moest worden uitgebreid van vier naar vijf hallen en een nieuwe buitenruimte. Deze machines zijn ook de meest interessante om te bezoeken, met gerenommeerde merken die hun meest indrukwekkende, nieuwe zware machines en modellen presenteren. De sectie met onderdelen besloeg ook vijf hallen. Met zo’n grote beurs is Bauma een plek waar u zeker uw meest comfortabele schoenen voor moet aantrekken, u loopt gemakkelijk 10 kilometer op een dag.
De meest imposante exposanten en groot materieel
Alle grote fabrikanten van bouw- en mijnapparatuur zijn aanwezig bij Bauma. De grootte van de stands die ze boeken is representatief voor hun topposities in de industrie. Zo had Liebherr de grootste stand met een grootte van maar liefst 14.401m2, op de voet gevolgd door Wirtgen Group met 12.960m2 en Caterpillar met 11.237m2. Het is geen eenvoudige klus om zulke grote stands te bouwen. Het kostte Liebherr maar liefst 160 dagen om de complete constructie van drie verdiepingen op te zetten. Daarnaast namen ze 1.500 medewerkers mee naar de expo.
Iedere exposant demonstreert zijn nieuwste en beste producten om alle aandacht van de bezoekers te trekken.
Dit jaar waren de niet-te-missen-reuzen:
- Liebherr LR1800 Crawler kraan (1.070ft)
- Komatsu PC4000-11 hydraulische graafmachine (400ft)
- Ammann ABP240 asfaltmenginstallatie (39m hoog)
- Caterpillar 777G vrachtwagen (165t)
- Wirtgen Group asfaltmenginstallatie (320t capaciteit)
- Volvo R100E dump truck (100t lading capaciteit)
Innovaties en productlanceringen
Focus dit jaar waren de duurzame en digitale oplossingen, omdat digitalisering steeds meer een drijvende kracht is in de industrie van bouwmachines. De exposanten waren enthousiast om hun laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, elektrische en hybride motoren en milieuvriendelijke technologieën te delen met het publiek.
Zo onthulde Caterpillar zijn D6-bulldozer met een optie voor elektrische of volautomatische aandrijving en een verbetering in brandstofefficiëntie tot 35%. Het conceptmodel van de Cat 906 compacte wiellader, is elektrisch aangedreven door een lithium-ionbatterij.
Volvo Construction Equipment lanceerde de ECR25, een elektrisch compacte graafmachine, en de L25 wiellader, als aanvulling op de elektrische voertuigen met nul uitlaatemissies, lagere energiekosten en lagere geluidsniveaus.
Case Construction lanceerde op Bauma ook hun laatste innovatie: een met methaan aangedreven wiellader, ook bekend onder de projectnaam TETRA, die het belang van alternatieve brandstoffen benadrukt en de mogelijkheden voor de bouwmachinebranche versterkt.
Met de slogal ‘electrifying’ was de stand van Wacker Neuson’s een van de hoofdattracties voor de zero emissions productfamilie. De DW15e elektrische dumper was een van die nieuwe producten die werd gelanceerd binnen de zero-emissions-portfolio. Al deze ontwikkelingen en lanceringen zijn een bemoedigende stap in de goede richting. Fabrikanten erkennen hiermee het belang en de noodzaak om uitstoot binnen de machine-industrie te verminderen. We zien dit voornamelijk bij projecten in stedelijke gebieden, waar de vraag naar elektrische, zuinige machines toeneemt. De ontwikkelingen zijn niet alleen beter voor het milieu maar ook kostenefficiënt.
Sfeer op Bauma
In één oogopslag is te zien dat er op iedere vierkante meter iets te doen is op Bauma. Van businessmeetings die plaatsvinden in enigszins afgelegen plekken, vriendelijke gesprekken tussen verschillende bedrijven die ideeën en ervaringen delen, families die met hun kinderen plezier hebben en zelfs schoolklassen die de beurs bezoeken: op deze expo kan en gebeurt het allemaal.
Daarmee is Bauma niet alleen een plek voor de industrie om elkaar te leren kennen en contact te leggen. Het is ook de beurs waar de meest waanzinnige producten van menselijke intelligente en creatie in de bouwsector worden getoond. Voor iedereen om te bewonderen.
Leuke dingen op Bauma
Het maakt niet uit of je de beurs bezoekt voor zaken of voor je plezier, het kijken van de demoshows blijft wat ons betreft een van de beste onderdelen van Bauma. Volvo en Hitachi vermaakten het publiek meerdere keren per dag met waar spektakel door hun grootste en meest veelzijdige machines te paraderen. Ze demonstreerden vaardigheden door niet altijd de meest praktische voorbeelden en voorwerpen te gebruiken. Wat denk je bijvoorbeeld van een stierengevecht tussen machines als ware protagonisten.
Als u uzelf ooit heeft afgevraagd hoe het is om vrachtwagenchauffeur te zijn, of een graafmachine hebt willen uitproberen, op Bauma kunt u dit soort dromen verwezenlijken door iedere mogelijkheid aan te grijpen om in een machinecabine te stappen. Zo ervaart u zelf hoe het in de cockpit van een grote machine is.
Daarnaast was er voor de eerste keer een heuse Selfie Tower dieu buiten kon vinden. De toren was gebouwd door 24 containers en gaf een echt 360-graden uitkijk over Bauma. Op 22 meter hoogte was er zicht op het hele terrein.
Een andere gave ervaring was de mogelijkheid om te klimmen op een platform van Liebherr om vanaf daar een spectaculair uitzicht te krijgen op de 60 machines van het merk.
Nog een mooi moment waren de gevarieerde shows, zoals bijvoorbeeld die van Caterpillar, waarbij moderne dans, fantastische visuals en merkboodschappen samen kwamen.
Bezoekers werden ook getrakteerd op een ritje in het reuzenrad, dat uittorende boven de plek van Wacker Neuson Group, die met 179 stands het grootste aandeel van een fabrikant had bij Bauma. Tot slot was er voor de mensen die wilden winkelen, maar geen budget hadden om zich een graafmachine te veroorloven, een heleboel merchandise beschikbaar. Van bijvoorbeeld kleding van de verschillende fabrikanten tot kleine modelauto en machines.
Uitmuntende organisatie Bauma 2019
Dit alles is een gigantische taak om te organiseren. Alles was zo goed voorbereid en zo goed uitgedacht, dat bezoekers zich optimaal konden vermaken en konden genieten van alles dat Bauma te bieden had. Zo was alle broodnodige informatie te vinden via een speciale app, die hielp met het samenstellen en plannen van de dag. Daarnaast was er een social media team aanwezig bij alle hoogtepunten van het event en stonden de metromedewerkers van München klaar om bezoekers na een dag Bauma veilig en snel naar huis te vervoeren.
De volgende editie van Bauma is in 2022. Zorg dat u erbij bent, wij zullen er zeker weten weer bij zijn!