Industry Report: de markt van zwaar gebruikt materieel een trucks in 2018
Een Mascus Rapport
Met meer dan 420.000 gebruikte machines en vrachtwagens die te koop worden aangeboden op Mascus, is de site een van werelds grootste online platformen voor de koop en verkoop van gebruikte bouw-, mijnbouw-, bosbouw-, landbouw– en transportvoertuigen. Mascus is opgericht in 2001 en heeft 28 kantoren verspreid over de hele wereld en opereert in 38 verschillende talen.
Waarom dit rapport?
Als global digital service met een groot aanbod dat te koop staat en elke maand meer dan 2,5 miljoen unieke bezoekers op de Mascus-website, hebben we de mogelijkheid om gigantisch veel informatie en gegevens te verzamelen. In dit rapport hebben we een deel van die data samengevat wat zorgt voor een volledig overzicht van de wereldwijde vraag naar gebruikte zware machines en wagens in 2018.
Dit jaarverslag is ook bedoeld als een informatieve samenvatting van de prestaties van de Mascus-site op de volgende gebieden: doelgroep, inhoud en vraag. Data voor deze drie secties geven inzicht in de verschillende dimensies om een compleet prestatieoverzicht weer te geven.
1. Doelgroepoverzicht
Ons publiek is een van onze topprioriteiten en we werken voortdurend aan het wereldwijd verbeteren van de kwaliteit en het volume van ons webverkeer. In 2018 zagen een toename in het verkeer ten opzichte van 2017, wat zich kan vertalen in een toenemende vraag en interesse in het kopen van gebruikte zware machines en vrachtwagens. In 2018 was er een toename van 6% in het aantal gebruikers en sessies op Mascus in vergelijking met 2017
“Er zijn nu meer kopers die op hun smartphone op zoek gaan naar gebruikte zware machines en vrachtwagens dan kopers die zoeken via de computer.”
Een van de meest interessante statistieken die we monitoren, is het type apparaat waarmee onze gebruikers de site bereiken. In lijn met de wereldwijde trend neemt het mobiele verkeer voortdurend toe ten opzichte van desktopgebruik. Voor Mascus was de verdeling van het aantal sessies per apparaattype in 2018 als volgt: 45,77% desktop, 45,79% mobiel en 8,54% tablet. Als we dit vergelijken met de global benchmark die gerapporteerd wordt door StatCounter dan is de verdeling: 50.80% mobiel, 45,18 desktop en 4,01% tablet.
Opvallend voor Mascus was dat vanaf de start van Q2 2018, het mobiele verkeer het desktopverkeer voorbij ging. Tegen het einde van het jaar was het mobiele verkeer maandelijks 48,62% van het totaal en het desktopverkeer 43,52%. Onze responsive website is aangepast om een naadloze ervaring te bieden op alle soorten devices. Bovendien werd onze app gelanceerd in Q4 en verwachten dan ook een toename in het mobiele verkeer in 2019.
TIP: OEM’s, dealers en verkopers van gebruikt materieel moeten ervoor zorgen dat hun bedrijfswebsite moTIP: OEMs, dealers and traders of used equipment should ensure their company website is mobile friendly. Mascus can help you rebuild your used equipment website, find out more info here.
Kijkend naar de locaties van onze gebruikers, zien we dat 81.13% van de sessies uit Europa komt, 7.83% uit de Verenigde Staten en 7,42% uit Azië. Van de onderstaande top-20 komen dan ook 19 van de 20 landen uit Europa. De Verenigde Staten staat echter op de derde plaats wat betreft (het aantal) gebruikers van de Mascus-site.
Ook hebben we gekeken naar de demografie en daar zien we, zoals verwacht, dat de grote meerderheid van onze gebruikers mannen zijn (78,35%) tegenover minder dan een kwart vrouwen (21,65%). De leeftijdscategorieën 25-34 en 34-44 jaar zijn beiden goede voor 28% van het bezoek, gevolgd voor personen tussen de 45-55 (19%) en 55-64 (11%).
Hoewel het grootste deel van ons afkomstig is van online, is het bezoeken van events die relevant zijn voor onze bedrijfstak altijd een prioriteit voor onze lokale teams. Zo kunnen we onze gebruikers en klanten persoonlijk ontmoeten. In 2018 waren we aanwezig bij 20 belangrijke industriële beurzen en presentaties met een eigen stand (Bauma China, Intermat en meer) en bezochten de lokale teams nog 47 andere evenementen. De meeste hiervan bevonden zich in Europa, maar we woonden ook meer dan 10 beurzen in China bij. Naast grote industriële shows, zijn onze Mascus-vertegenwoordigers ook altijd aanwezig op de meeste Ritchie Bros. Live-veilingen.
2. Content
Content is king, dat geldt voor ieder bedrijf dat diensten omtrent online listing aanbiedt. Daarom is het vergroten van onze inhoud en het bieden van meer keuzes aan potentiële kopers zowel lokaal als internationaal van het grootste belang om onze toppositie in de markt te waarborgen. Het totaal aantal machines dat in 2018 op Mascus is genoteerd (maandelijks gemiddeld meer dan 400.000 actieve advertenties) toont een aanbodtoename van 7% ten opzichte van 2017.
In 2018 waren er in totaal 4.646.940 actieve advertenties op Mascus (inclusief machines voor veiling en verhuur), met 886.615 nieuwe aanwas (elke maand nieuw toegevoegd) en 1.160.447 verwijderde advertenties. Verwijderde producten zijn een indicatie dat de machines zijn verwijderd of verkocht.
In de volgende sectie delen we de top-3 van nieuwe vermeldingen en verwijderde vermeldingen per categorie en merk op Mascus in 2018. De cijfers vertegenwoordigen de totale jaarlijkse waarden. We zien dat in verhouding tot de rest van de nieuwe advertenties bijna de helft bestond uit gebruikte bouwmachines.
Landbouwtractoren en rupsgraafmachines voor de bouw nemen de eerste twee posities in zowel bij de nieuwe toegevoegde als verwijderde advertenties op Mascus in 2018.
Als we kijken naar het land van oorsprong in de specifieke sectoren zien we dat de Verenigde Staten, Nederland en Duitsland het grootste aanbod hebben op het gebied van tweedehands bouwmachines. Denemarken, Duitsland en de Verenigde Staten plaatsen de meeste landbouwmachines op Mascus terwijl Spanje, Nederland en Duitsland koploper zijn in transport. Het is daarnaast het vermelden waard dat 22% van de heftrucks op Mascus uit Duitsland komt.
3. Vraag
Geïnteresseerde kopers hebben twee opties om in contact te komen met de verkopers van de advertenties: ze kunnen een contactverzoek sturen via e-mail of direct bellen met de verkoper. Het aantal aanvragen voor e-mailcontact via de website, geeft ons een waardevol inzicht in de vraag en onthult wat de meeste gewilde machinetypes en merken per sector zijn. Hierbij focussen we ons op contactaanvragen per mail, deze metriek geeft ons een betrouwbaarder beeld van de vraag dan het aantal telefoontjes. Het percentage van e-mailcontactaanvragen op Mascus in 2018 vertegenwoordigt 22% van de totale vraag die vorig jaar is geregistreerd, de rest zijn indicatoren zoals de 64% clicks die het telefoonnummer van een verkoper tonen bij desktopgebruikers, en de 14% directe klikken naar het nummer van een verkoper bij mobiele gebruikers.
In 2018 hebben Mascus-gebruikers 9% meer e-mailcontactverzoeken naar verkopers verzonden in vergelijking met 2017. De volgende grafieken zijn gebaseerd op waarden voor e-mailcontactverzoeken in 2018.
Acht van de tien machines met de hoogste vraag op Mascus zijn toe te schrijven aan tweedehands bouwmachines, wat ook het hoge percentage van gebruikte bouwmachines op Mascus valideert. Het beslaat ongeveer de helft van het aanbod op onze site in 2018.
Verder in dit rapport gaan we dieper in op de meest gevraagde machinetypes en merken per sector in 2018.
Daarnaast hebben we ook gekeken naar welke merken de meeste vraag was. Op nummer één stond Caterpillar comfortabel, gevolgd door Volvo en JCB. De meeste contactverzoeken die binnenkwamen bij dealers hadden betrekking op rupsgraafmachines en wielladers.
“Het overgrote deel van contactverzoeken voor aangeboden tweedehands landbouwmachines was gericht op tractoren, specifiek voor John Deere-modellen.”
De meest informatie die is opgevraagd voor de transportsector kan worden toegeschreven aan trekkers, waarbij de merken Mercedes-Benz, Volvo en Scania het populairst waren.
Kijkend naar de aantallen van contactaanvragen valt op dat de vraag naar dieseltrucks drie keer hoger was in vergelijking met bijvoorbeeld elektrische trucks en LPG-trucks. Merkvoorkeur was er voor Linde, Hyster en Toyota.
In de bosbouw waren mensen met name geïnteresseerd in John Deere-apparatuur, waarbij er met name werd gezocht naar uitrijwagens en oogstmachines.
De meeste e-mailaanvrangen van kopers komen uit de volgende landen (oftewel oorsprong van de vraag):
Over het algemeen kwamen de meeste contactverzoeken per e-mail uit het Verenigd Koninkrijk, twee keer zoveel als de Verenigde Staten, Duitsland, Polen en Spanje, die de volgende zijn in de lijst met toplanden.
Als we specifiek kijken naar de gebruikte bouwmachines, dan was daar het gros van de contactaanvragen op gericht vanuit het Verenigd Koninkrijk. Interessant om te zien is dat aanvragen voor bouwmachines uit Egypte met 57% toenamen, waardoor het land de hekkensluiter van de top 10 in 2018 is.
Het Verenigd Koninkrijk was topaanvoerder in de landbouwsector. Alle grote Scandinavische landen waren ook aan aanwezig in de top 10 wat aangeeft dat er een grote vraag is naar landbouwmaterieel in deze regio.
Conclusie
Om dit rapport over de markt voor gebruikt zwaar materieel (machines en vrachtwagens) in 2018 af te ronden, kunnen we de volgende conclusies trekken omtrent vraag en aanbod en bezoekersverkeer:
- Het aanbod groeide in 2018 continue, met 7% meer advertenties dan in 2017.
- Het verkeer naar de website nam met 6% toe en de vraag naar contact via e-mail steeg met 9%.
- De wereldwijde trend waarbij mobiel verkeer het desktopverkeer overstijgt, was ook zichtbaar in de cijfers van Mascus.
- Het gros van het aanbod zwaar materieel op Mascus, is toe te schrijven aan de bouwsector, dit neemt ongeveer de helft van het totale aanbod in beslag.
- De landen met het meeste aanbod zijn de Verenigde Staten en Duitsland.
- Rupsgraafmachines en tractoren zijn de meeste gewilde machinetypes op Mascus, Caterpillar is het merk dat de meeste interesse krijgt.